L’actual Paul B. Preciado va
néixer a Burgos l’any 1970. Era un dona i es deia Beatriz.
Actualment és un filòsof feminista, comissari d’art (recordeu la
polèmica de l’estàtua del rei Joan Carles en una postura sexual
explícita, al Macba, i per la qual va ser cessat?). També és un
dels principals referents, a Espanya, de la Teoria Queer.
Aquest terme, de l’anglès
queer, 'estrany' o
bord, ha estat utilitzat durant molt de temps com a eufemisme per a
referir-se a les persones homosexuals. I és una teoria sobre el
gènere que afirma que l’orientació sexual i la identitat sexual o
de gènere de les persones, són el resultat d’una construcció
social i que, per tant, no existeixen rols sexuals essencials o
biològicament inscrits en la naturalesa humana.
Per
això, Paul B. Preciado rebutja la classificació dels individus en
categories universals com homosexuals, heterosexuals, home o dona. La
idea de «sexe- gènere binari», ens diu, és un dels principals
objectius a batre.
I
per demostrar la futilitat de les identitats de gènere ha transitat
per elles experimentant en carn pròpia els canvis. Paul B. Preciado
es va sotmetre a un procés d’autoadministració de testosterona
sintètica a
fi de concertar el cos i els afectes. Aquest
canvi físic el va experimentar a la clínica novaiorquesa Audre
Lorde (per
l’escriptora afroamericana, feminista i lesbiana).
Aquest
«assaig personal» va ser el tema principal de la
seva obra
Testo
Yonqui, un
text, en bona part, autobiogràfic.
L’autor
ens
vol fer entendre que els gèneres no són sinó «presons del
possible» i que només ofereixen limitades opcions.
Segons
ell, sotmetent el seu cos a una transició de gènere responsable,
pot combatre les identitats des de dins.
Ara
sap què és ser dona i què és ser home. Però sobretot, sap què
és ser transsexual.
En
una altra de les seves obres, Manifiesto
contrasexual, ens
proposava una societat dedicada a la desconstrucció del sistema
de gènere.
Ara,
amb el seu últim
llibre, Un
apartamento en Urano,
ens confirma que anem cap a un nou escenari on la relativització de
la diferència sexual podria servir per començar a valorar les
persones pel que són i no per les etiquetes que els pengen. Ell
creu en una veloç transformació del món que ja anuncia la fi del
patriarcat i albira la desaparició de les identitats.
La
frontera de
gènere,
diu, juntament amb la de la raça, és una de les més violentes que
la humanitat s’ha inventat. Per
això ens invita a viure en un món on no hi hagi casella de gènere
als documents d’identitat.
I
és que cal anar pensant que, mentre les diferències són poc
consistents, les coincidències són molt més rellevants. I això,
no admet sarcasmes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada