dissabte, 12 d’octubre del 2019

La salut, una qüestió de gènere?


Qui s’ho hauria pogut imaginar? Ser home o dona, et fa tenir una salut o una altra! No és l’únic detallet a tenir en compte, és clar. Existeixen uns factors socioeconòmiques i ambientals que et poden enterrar més aviat del compte o regalar-te una pròrroga.
A més, ens cal saber que les raons biològiques que ens fan diferents també ens poden apropar o allunyar de l’últim sospir.
Però al gènere femení, normalment, li toca perdre. Dades:
Les dones fumen menys que els homes (un 18’5% elles, un 29’7, ells).
Les dones consumeixen menys alcohol amb risc que els homes (un 1’5% elles, un 5’4, ells).
Les dones fan una dieta més saludable que els homes (un 65’3% elles i un 56’6%, ells).
I tot i així, tenim més mal passar. Per què fins i tot la salut ha de ser injusta amb les dones?
Les dones vivim uns 5’3 anys més que els homes. Però els arrosseguem amb menys salut. Patim una prevalença més alta en problemes crònics i discapacitants.
Per això, Salut impulsa la perspectiva de gènere en polítiques de salut. Les polítiques públiques han de cercar estratègies per garantir la igualtat d’oportunitats en matèria de salut. I això implica fer algunes intervencions diferenciades per a homes i per a dones.
Posem, per exemple, la malaltia ginecològica més freqüent: l’endometriosi. És una malaltia crònica en la qual el teixit que recobreix l’úter, creix i s’implanta fora de la cavitat original. Acostuma a afectar el peritoneu pelvià, els ovaris, les trompes de Fal·lopi, l’intestí, la bufeta i el recte. S’estima que l’endometriosi afecta, en més o menys grau, una de cada deu dones en edat fèrtil.
Tot i això, més sovint del compte, se’n retarda el diagnòstic perquè s’associa a dolors menstruals. I les dones, anar aguantant. Cada més! Escolto als metges: no pateixis, no és res, els passa a moltes dones, acabada la regla ja no et farà mal. I cap a casa, a aguantar dolor i preocupació. A vegades, angoixa. Què m’està passant?
A veure, quantes vegades no hem escoltat l’acudit dels homes que amb una picada de mosquit es troben com si tinguessin el xarampió més virulent? I, si els homes haguessin de parir només hi hauria un fill per parella?
Les dones, acostumades als dolors menstruals ( i a d’altres que ara no especificaré) som sofertes. Tenim l’hàbit d’aguantar. I també estem engreixades, que vol dir que amb la jubilació, els nostres motors no es rovellen perquè segueixen actius. I això vol dir que pot durar uns cinc anys més.
Però el nostre passar és més dolorós. I aquest dolor sumat a tantes i tantes altres desavantatges, és molt injust.
I és que cal lluitar perquè Salut impulsi una perspectiva de gènere, en sanació, que faci el malviure de les dones una mica menys dolorós.





1 comentari:

  1. Em dic Andra Maria Lupu, forma, Andorra la Vella. Després de dotze anys de matrimoni, jo i el meu marit hem estat en una disputa o l’altra fins que finalment em va deixar i es va mudar a Califòrnia per estar amb una altra dona. Vaig sentir que la meva vida s’acabava i els meus fills van pensar que mai no tornarien a veure el seu pare. He intentat ser fort només per als nens, però no he pogut controlar els dolors que turmenten el meu cor, el meu cor estava ple de dolors i dolors perquè estava molt enamorat del meu marit. Cada dia i nit penso en ell i sempre desitjo que tornés a mi, estava molest i necessitava ajuda, així que vaig buscar ajuda en línia i vaig trobar un lloc web que em va suggerir que el doctor Osagiede pot ajudar a tornar ràpidament. . Per tant, vaig sentir que l’hauria de provar. Vaig contactar amb ell i em va dir què fer i ho vaig fer, després va fer un encanteri d’amor. 48 hores després, el meu marit em va trucar realment i em va dir que ell trobava a faltar jo i els nens, així que és increïble. Així va ser com va tornar aquell mateix dia, amb molt d’amor i alegria, i va demanar disculpes pel seu error i pel dolor que va causar a mi i als nens. A partir d'aquell dia, el nostre matrimoni era ara més fort que com abans, tot gràcies al doctor Osagiede. és tan poderós i vaig decidir compartir la meva història a Internet que el doctor Osagiede real i poderós lletre d’encanteri que sempre pregaré per viure molt de temps per ajudar els seus fills en temps de problemes, si esteu aquí i necessiteu el vostre ex. de tornada o el teu marit es va mudar a una altra dona, no ploris més, contacta ara amb aquest potent ruixador d’encanteri. Aquí teniu el seu correu electrònic de contacte a: doctorosagiede75@gmail.com o whatsapp al +2349014523836
    o viber +2349014523836

    ResponElimina