Dos han estat les
circumstàncies que ens han complicat ―i
en molts casos privat―
el saber
de l’existència, essència i
competència de na Cèlia. Una
intel·lectual amb un entusiasme vital encomanadís.
D’una
banda, les malvestats del franquisme; de l’altra, aquell masclisme
recalcitrant que ha relegat tantes figures femenines, a un ostracisme
més llarg de
deu anys i sense
representar
cap perill.
Na
Cèlia nasqué
a Lleida el 1915. El pare era professor a l’Escola Normal de
Magisteri de BCN.
Però la Dictadura de Primo de Rivera l’impel·lí a traslladar-se
a Palma. Amb l’esclat de la Guerra Civil fou depurat per les seves
idees republicanes d’esquerres i se l’apartà de la seva
vocació.
El
1936, atrapà
na Cèlia
a la universitat. On
ja havia desplegat, durant dos anys, una gran activitat com a membre
de la Federació Universitària d’Estudiants.
Des dels setze anys començà a
voltar pels pobles, fent conferències, per aportar cultura a la gent
humil. També hi col·laborà amb
articles de clara tendència esquerrana. I
començaren a aparèixer les primeres poesies.
La Guerra «incivil»
li estroncà el brillant esdevenidor al que semblava encaminada. I
se la rebatejà amb el qualificatiu
de «roja». Llavors, sinònim de dolenteria.
Tanmateix,
sa mare
―en
una època en que la majoria només
es preocupaven d’aconseguir bons casaments per a les seves filles―
presumia, ella,
de tenir tres filles universitàries. A part d’acostumar-les
a gaudir de l’ambient cultural que
la ciutat els oferia.
Acabada
la contesa, reprengué els estudis. Malgrat no
trobar aquella universitat que havia deixat,
acabà la carrera. I
el 1943 es presentà a oposicions a càtedra de llengua i literatura
espanyoles de batxillerat. En ple franquisme i masclisme, obtingué
el número u. I tot això creient que, molt probablement, havia
sofert denúncies sobre el seu passat i el del seu pare.
Marxà
cap a Almeria; una ciutat de mar per no enyorar-se tant de l’illa,
però amb una minsa activitat cultural. Ella aconseguí
revolucionar-la
culturalment: organitzant
conferències, obres de teatre, concerts, actes literaris... i
reprengué la seva vocació de poeta. Però, ja no utilitzà el
català ―amb
el que tardaria temps a congraciar-s’hi.
Poesia
i vida, en la seva obra, són indestriables. Sebastià Portell,
recordant l’ajornat Premi Cavall Verd de l’Associació
d’Escriptors en Llengua Catalana que enguany havia de
dedicar-se-li, ens parla de la lamentable crítica masclista que
durant anys ens
la silenciaren i empetitiren. I ara
reclama el reconeixement per a la
seva figura i obra «blava, blavíssima, fonda i fresca com l’aigua».
Que
bonic aquest seu
fragment : «Estimar/ és com la mar:/ que fa mal/ tant de blau». I
el seu poemari Del foc i la
cendra
I
és que na Cèlia, si la mort no ens
l’hagués manllevada tan jove,
hauria reeixit per damunt de franquismes
i masclismes
i hauríem pogut
gaudir-la molts
més i molt millor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada