Vés
per on, tot i les ajudes que la tecnologia ens posa a l’abast, hi
ha situacions que compliquen enormement l’existència. M’entristeix
que la meva adolescència faci mig segle que m’hagi fugit, però
encara m’entristeix més adonar-me que moltes adolescents, ara,
siguin víctimes d’una estigmatització a les xarxes (i fora
d’elles també), per raons d’estètica i de conducta sexual.
Les
professores Cilia Willem, Núria Araüna i Iolanda Tortajada del Grup
de Recerca en Comunicació Asterisc de la URV, han dut a terme un
estudi amb set grups de joves, entre setze i vint anys, per explicar
com valoren les seves autopresentacions. El resultat: a partir de la
imatge que projecten elles mateixes a les xarxes, col·laboren a
crear dinàmiques d’estigmatització. I m’entristeix perquè el
que podria ser una gran avantatge és gira contra elles mateixes de
manera nefasta. I el que és pitjor: no són capaces ni
d’adonar-se’n. Cauen a la trampa de quatre potes, sense saber on
és el parany ni com se’n sortiran. Potser és que han aprofitat
poc el seu pas per l’escola o potser no se’ls explica allò que
necessiten i els interessa.
Hi
ha dues estigmatitzacions molt definides: la de «pija» i la de
«xoni». Aquestes dues sentències les classifiquen i les
jerarquitzen quant a la seva estètica i la seva conducta sexual. No
per condicions socioeconòmiques.
L’estigmatització
«xoni» recau en noies qualificades com a «vulgars que se salten el
bon gust o que tenen una sexualitat excessiva». I són criticades
des d’un doble estàndard: d’una banda el del sexe i el gust
personal i de l’altra, el de la cultura i els estudis. Les noies
que s’estereotipen com a «xonis» en les seves autopresentacions,
són víctimes del menyspreu a les xarxes i fora. Perquè el seu
perfil també s’identifica amb símbols culturals molt específics
com pantalons molt ajustats, tangues, pírcings, tatuatges, cua de
cavall o monyo, maquillatge excessiu, postures provocadores a les
fotografies...
A
qui li pot agradar vantar-se de qualificatius pejoratius? A qui no és
capaç d’adonar-se que són pejoratius. I per tant, fan doble
llàstima!
L’estereotip
de «pija» és un marcador d’identitat estàndard utilitzat com a
contrari de l’etiqueta «xoni». Per tant, tot i el seu significat
crític, no és tan humiliant com el de «xoni».
Totes
les adolescents són conscients d’aquests prejudicis però
manifesten una insalvable dificultat per superar-los. La qual cosa
legitima un bagatge cultural masclista.
I
és que estigmatitzar significa —a
part de marcar a algú amb un ferro roent com a símbol
d’esclavitud—, acusar a
algú amb una imputació amb la qual perdrà ser ben considerat. No
s’hauria d’ensenyar més vocabulari, als adolescents? Si més no:
pejoratiu, estigmatització...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada