Em sona d’algunes pel·lícules, haver vist com venedor i
comprador enfocaven un tracte per intercanviar un cavall; sobretot, mirar
dentadura i potes. Potser ho vaig veure en alguna pel·lícula de l’oest
d’aquelles que agradaven tant a les meves germanes i que a mi em resultaven
insuportables (sort que més endavant van començar a fer l’Embruixada i
—digueu-me poc feminista—, em divertia molt tota aquella màgia... en fi, una
altra edat). També recordo pel·lícules de romans, d’història sagrada i, més
endavant i fins ara, d’esclavitud on els esclaus (protagonistes o no), eren maltractats
com si fossin cavalls.
Doncs a 2017, encara es pot tractar una dona com si fos
un cavall i se’n pot fer publicitat grotesca imaginant —si més no el publicista
i la casa contractant—, que pot fer gràcia o pot tenir ganxo.
Resulta increïble que a dos mil anys llargs passats de
les pel·lícules d’esclaus que jo veia, encara hi hagi caps tan malgirbats com
per imaginar historietes com les de l’anunci d’una web de cotxes d’ocasió de la
casa Audi.
Això sí, si mai m’hagués pogut passar pel cap de comprar
un Audi, ara m’ha quedat clar que, ni regalat, el voldria. Portar un Audi, a
partir d’aquest anunci, és fer propaganda d’un fastigós masclisme.
Fixeu-vos en la historieta que planteja: un espai obert,
amb verd bucòlic a les vores; al fons, un petit altar i un capellà per oficiar
un casament; davant d’ell, una parella a punt
de dir-se el sí coronats per un arc de flors i fulles verdes; darrera
d’ells, un passadís central per on se suposa que ells han arribat per a
complimentar la seva relació; a banda i banda, cadires guarnides per als
convidats; ells estan a punt de dir-se el sí però falta el conegut: algú té algun inconvenient? De les
cadires guarnides en surt la sogra i s’encara a la jove, li estira el nas per
saber si no hi té mocs, li mira el darrera les orelles per si estan brutes, i
li obre la boca i li mira i toca les dents per saber si té la qualitat exigida,
com a mínim, a un cavall o a un esclau!
Oi que us ha semblat una bestiesa? I de les grosses! A
mi, no m’entra al cap com persones adultes són capaces de perdre temps, diners
i dignitat, fent mesquineses com aquestes. Si un nen de guarderia que hagi
estat educat en la igualtat no seria capaç ni d’imaginar-ho! I dic nen perquè
no em vull imaginar que tal bajanada pugui estar signada per una dona.
El cas és que l’anunci ha estat retirat a tots els països
(per sort encara queda una mica de seny) menys a la Xina. La firma alemanya ha
hagut de demanar disculpes i retirar l’anunci, però encara està penjat a
Youtube.
I és que no tot és lícit per a vendre cotxes o per a
intentar cridar l’atenció. O potser, el mal ja arranca en tot aquest munt de
canalla —i no tan canalla—, escampada arreu, que només intenten reclamar
atenció, al preu que sigui, i els seus progenitors els fan cas i ho tiren a
broma. Malfet!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada