Isabel Llorach, mecenes catalana quasi desconeguda
Fa
uns anys, vaig llegir Abans
que el temps ho esborri de
Xavier Baladía. L’autor fa
un retrat de la seva família ―a
base de records i experiències viscudes pels
seus
avantpassats―,
que alhora es converteix en un retrat de l’alta
burgesia catalana
de principis del segle XX. En
aquest llibre vaig conèixer Isabel Llorach i Dolsa ―
una bestia
seva i gran
mecenes dels intel·lectuals de l’època―
a
qui dedica un capítol sencer. El
2011, l’obra
va ser adaptada
al cinema per Mireia Ros i va merèixer un
Gaudí
el
2012.
Isabel
era filla del metge Pau Llorach i Malet que, juntament amb el seu
sogre, foren els fundadors de l’Institut Frenopàtic de les Corts,
a Barcelona. Però Llorach
es va fer d’or descobrint una mina d'aigües medicinals a Rubinat,
a la Segarra. Isabel va heretar una
immensa fortuna i la casa Llorach, una torre modernista dissenyada
per Puig i Cadafalch. Malauradament va ser enderrocada als
anys
trenta.
Aquesta
torre va ser el centre de totes les seves activitats culturals i
socials. Isabel va saber aprofitar molt bé la
seva
riquesa.
Va viatjar per tot el món. Dues vegades en va fer la
volta. I al seu pas per Egipte, va realitzar una visita privada a la
tomba de Tutankamon. També va viatjar amb l’Orient Express i el
Transsiberià. Vestia
a l’última moda a París, on anava sovint, i utilitzava els
cosmètics Elizabeth Arden, els més valorats entre la gent
adinerada.
A
part d’aquests aspectes més frívols, Isabel va ser una mecenes i
una promotora cultural molt important de la seva època. Va ser
presidenta dels Amics dels Museus de Catalunya. Va estar al capdavant
del Conferentia Club, que es reunia al Ritz de Barcelona
i convidava
els
escriptors més importants de tota Europa: Walter Gropius, Piaget,
Federico García Lorca... Ella, i gràcies també al recolzament de
Francesc Cambó, amb la seva activitat cultural va aconseguir que
Barcelona estigués a l’alçada de les ciutats europees més
importants.
Un
any, pel seu aniversari,
va convidar Carlos Gardel a casa seva per amenitzar la vetllada.
També varen passar-hi grans figures com
Nijinsky, Barbara Hutton, Richard Strauss, Gaudí, Puig i
Cadafalch...
Va
presidir el Comité Protector de les Vetllades de Teatre Selecte al
Romea. Va
ser fundadora de l’Associació d’Amics
del carrer Montcada per intentar salvar alguns dels palaus que
s’estaven enderrocant. I
va
aconseguir que
l’Ajuntament n’adquirís
alguns
per
a institucions i museus.
Al
teatret de casa seva també es van estrenar obres d’avantguarda. Va
col·laborar en el llibre Un
siglo de Barcelona,
de Carles Soldevila. També va inspirar l’Hortènsia Portell de
Vida Privada de Segarra. I el
seu retrat, pintat
per Ramon Casas el 1901,
presideix
el despatx de l’Ajuntament de Barcelona.
I
és que Isabel Llorach, tot
i ser considerada una snob, va
aconseguir una
millor
Barcelona amb
la seva intensa activitat cultural.
I va actuar sempre amb plena llibertat personal tot i ser una dona de
principis del segle
XX.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada