I el dels homes, també. Però molt menys. I no pas perquè
siguin més lletgets, no. És perquè la premsa no els burxa tant. Per què? Qui ho
sap! Suposicions: no tenen tanta pressió social per mostrar-se guapíssims o
moníssims; o potser, tenen l’autoestima més enlairada encara que tinguin grans
a la cara, pèls de cabra a les celles o globus a la panxa.
Heu de veure el
vídeo titulat El cos de les dones és un
negoci publicitari. En part, us quedareu tranquil·les de ser normals perquè
la model té taques a la pell, les celles massa baixes, el cabell com arrugat...
i amb cosmètica i ordinador, la deixen com un figurí desfigurat. Ni ella
mateixa es capaç de reconèixer-se. Que té la seva avantatge perquè pot anar pel
carrer sense que la reconeguin com la noia dels sostenidors transparents o de
les calcetes parrac... i algú hi somiï.
Els anuncis de bellesa ocupen el trenta-unè lloc per
volum de facturació i suposen més de 1500 milions d’euros a l’any. A Catalunya
es fan més de 65.000 operacions d’estètica a l’any. La quantitat de dones que
s’exposen a trastorns mentals greus que segurament requeriran tractament mèdic
i psicològic és excessivament elevat. Un sol cas d’operació innecessària i
arriscada ja és massa. Per què exposen, inútilment, la seva salut? La
Secretaria de Dones ens ho explica. En un sol dia, podem arribar a assimilar
més de 800 inputs —de les xarxes socials, els mitjans audiovisuals, els anuncis
publicitaris, els missatges subliminals...—, sobre com hem de ser per tenir
èxit, amics, bona feina o sentir-nos millor. Aquests inputs continus arriben al
nostre cervell, es fixen a la memòria i remodelen la nostra percepció del que
és bonic i del que no.
I ens volen entaforar que el més important a les nostres
vides és el nostre aspecte físic. Des de petites, ens han ensenyat que hem
d’invertir molt de temps, energies i sobretot diners, per aconseguir un aspecte
físic que no ens faci sentir culpables ni fracassades. Qui vol presumir, ha de
patir, ens deia la mare a les meves germanes i a mi. Però mai els ho va dir als
nostres germans.
Els terribles enganys d’aquesta publicitat són ben
malignes. Qui se’n beneficia? Les grans marques de cosmètica. Més ben dit: hi
ha homes i dones molts rics a costa d’enganyar tant com poden homes i dones.
Però hi ha homes i dones que no es deixen enganyar. On
està la diferència entre els uns i els altres? Crec que poden ser molts
factors, entre d’altres una baixa autoestima... però també, és segur, que la
manca de valors primordials ben ordenats —quan sembla que la filosofia no
ensenya a pensar—, hi té molt a veure. I com més baix és el nivell
intel·lectual de la nostra societat, més fàcil és enganyar-la. Que no vol dir
que gent molt preparada no es deixi enganyar amb ganes.
I és que ja és hora que plantem cara a aquestes
enverinades campanyes i no els permetem entrar al nostre cervell. L’individu té
capacitat per raonar lliurement i escollir què compra i què rebutja.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada