La Santa Espina, amb
música d’Enric Morera i text d’Àngel Guimerà es considerada la sardana més
emblemàtica del meu petit i extraordinari país (tot i que en aquests moments la
cupiditat de la cúpula dels mandataris està instal·lada en un soterrani fosc
sense sortida).
Estrenada el 1907, va ser prohibida per les seves connotacions
catalanistes durant les dictadures de Primo de Rivera i Franco. Segons el
general Lossada, la sardana s’havia convertit en un himne representatiu d’odioses idees i criminals aspiracions... Però
si parla d’ocellets, de la lluna i del sol!!! I encara que Primo de Rivera i
Franco no volguessin, els nascuts a Catalunya eren catalans. I els que encara
hi vivim, més tots els que hi ha volgut venir a viure-hi, també ho som. I volem
tirar endavant el nostre país, a la nostra manera, perquè ens han humiliat de
manera tan ignominiosa que se’ns fa impossible sentir desitjos de compartir res
amb qui ens infligeix penes tan deshonroses. Ells ens han torçat l’ànim cap una
justa llibertat i imprescindible independència.
Però tornant al text de Guimerà, la tercera estrofa canta així:
Canta l’ocell, lo riu, la planta
Canten la lluna i el sol.
I tot treballant la dona canta
I canta al peu del bressol.
Ja hi som! Per més catalans i fantàstics que siguem, aquí la única
que treballa és la dona. Només ella és capaç de treballar i cantar alhora; de bressolar l’infant i cantar. Guimerà, mig
romàntic, mig realista —segons va evolucionant la seva obra—, s’avança al seu
temps predient aquell acudit tan gastat de l’home que és incapaç de caminar i
menjar xiclet alhora. I no sols això, Guimerà va més enllà i s’oblida de l’home
quan descriu l’esplendor de la natura amb lo riu, l’ocell, la lluna... Li
semblaria irrellevant per a la cadena tròfica?
Des d’aquest punt de vista podríem dir que Guimerà podria ser
feminista. I certament, alguns dels seus personatges femenins cobren una força
clarament reivindicativa: com la Tomasa de la Maria Rosa, quan diu als homes
que són unes gallines mullades quan
la redueixen a feinejar a la cuina, ventar el foc i fer mitja. Ella, si fos home , estaria disposada a matar un
capatàs per tal de cobrar.
Guimerà, amb els seus personatges femenins
intenta entrar en contacte amb l’incipient consciència feminista que es comença
a despertar a Europa per aquells anys; i
els dóna algunes reminiscències dels personatges d’Ibsen, autor noruec
abanderat del moviment feminista.
I és que les dones, tant a la vida com a la literatura hem hagut
d’aguantar, exceptuant miracles esporàdics i fortuïts, el que no està escrit. I
lo següent!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada